Medycja i Joga - Pozytywnie przez Świat

Chcesz medytować? Oto co musisz wiedzieć

Medytacja jest jednym z najpotężniejszych praktyk, które możesz zrobić, aby zmniejszyć stres, zwiększyć koncentrację i poprawić swoje zdrowie. Ale medytacja nie jest tylko dla mnichów w klasztorze!

Nauka stojąca za medytacją wykazała, że oferuje ona wiele korzyści, które są nam niezbędne do prowadzenia zdrowszego życia. W artykule opowiemy co to jest medytacja, dlaczego jest potrzebna, jakie korzyści daje i oczywiście jak medytować!

Medytacja

Czym jest medytacja?

Medytacja jest aktem uspokojenia umysłu, zwanym również uważnością (mindfulness). Jest to sposób trenowania umysłu lub zmiany stanu świadomości, zazwyczaj w celu osiągnięcia korzyści, takich jak złagodzenie stresu. Celem medytacji jest stworzenie przestrzeni w twoim życiu, otwarcie oczu i uszu na wrażenia, których w przeciwnym razie nie mógłbyś odbierać, oraz kultywowanie wewnętrznego spokoju.

Zwykle medytujemy, aby nasze ciało czuło się i pracowało lepiej.

Według definicji medytacja jest „celowym kierowaniem uwagi w określony sposób”, co oznacza, że medytacja wymaga praktyki. Nawykowe myśli i emocje zawsze będą w pobliżu, ale z odrobiną czasu i cierpliwości mogą stać się rzadsze lub znośne, gdy poświęcimy im nawet 5-10 minut każdego dnia. To jak ćwiczenia dla naszych umysłów!

Istnieje wiele różnych sposobów medytacji i tysiące odmian w zależności od praktyki.Potrzebujesz jedynie otwartego umysłu i przestrzeń, w której nie będzie cię nic rozpraszało. Możesz korzystać z muzyki, ale nie jest to konieczne.

Medytacja jest aktem poświęcania czasu każdego dnia, aby być w bezruchu.

Korzyści z medytacji

Medytacja może zmienić fizjologię mózgu w taki sposób, że będziesz mniej podatny na stres związany z myślami i emocjami. Wielu ludziom łatwiej jest się skoncentrować, kiedy medytują i często czują się po tym bardziej zrelaksowani, szczęśliwsi lub pewni siebie.

Wykazano także, iż medytowanie pomaga w leczeniu bezsenności oraz depresji. Pomaga również w uzależnieniu od środków pobudzających, takich jak kofeina, nikotyna i kokaina. W niektórych badaniach wykazano, że znacznie poprawia funkcjonowanie mózgu u dzieci z ADHD.

Niektóre badania łączą medytację z lepszą pamięcią i poprawionymi zdolnościami realizowania wielozadaniowych aktywności (z uwagi na obniżony poziom stresu). Inni twierdzą, że pewne korzyści, takie jak obniżone ciśnienie krwi lub zwiększona odporność, wynikają z uwalniania endorfin podczas medytacji.

Medytacja jest zwłaszcza doceniana za jej relaksujące działanie na układ nerwowy, ponieważ może obniżać poziom ciśnienia krwi i hamować skoki adrenaliny typu „walcz lub uciekaj”, które mogą mieć miejsce w obliczu stresującej sytuacji.

Jak zacząć medytować

Wbrew powszechnemu przekonaniu, medytacja nie wymaga dużej ilości czasu i dyscypliny. Niektórym osobom wystarczy 10 minut dziennie.

Jeśli po raz pierwszy próbujesz medytacji, pomyśl o tym, by położyć się na wznak lub usiąść w prostej pozycji bez skrzyżowanych nóg, z rękami opartymi na kolanach lub udach lub ułożonych wzdłuż ciała, na dowolnym wygodnym krześle z wyprostowanym kręgosłupem. Jeśli dopiero zaczynasz medytować łatwiej będzie Ci zacząć od pozycji leżącej.

Zwróć pełną uwagę na to, czego doświadczasz w tej chwili – na przykład zauważając doznania powstające podczas siedzenia lub leżenia – i poświęć temu uwagę bez osądzania. Możesz również wziąć kilka głębokich oddechów przed rozpoczęciem. Głębokie oddechy i skupienie się na czynności oddychania pomaga w uzyskaniu stanu relaksu.

Jeśli jest Ci wygodnie, teraz delikatnie zamknij oczy. Jeśli w trakcie medytowania jakieś myśli nie dają Ci spokoju, zaakceptuj to, bądź świadom, że przychodzą, ale nie rozmyślaj o nich. Idź dalej, skupiając się na oddechu. Teraz delikatnie zamknij oczy i skup się na czymś, powoli oddychając głęboko przez nos, podczas gdy

Porady dla początkujących – jak medytować regularnie

Istnieje wiele różnych rodzajów medytacji. Ja wolę zacząć od „obserwowania oddechu”, co można łatwo zrobić po prostu kładąc się na wygodnym podłożu i zamykając oczy. Pomyśl o wdechu jako pochodzącym z pustego balonu i obserwuj, jak napełnia się on przez nos. Następnie przytrzymaj chwilę powietrze w płucach i zrób wydech przez usta, wypychając powietrze je z lekkim odgłosem wydechu…

Weź kolejny głęboki wdech, chwilę przytrzymaj i wydech ustami… I rób to przez 10 minut koncentrując się na oddechu i starając się zauważyć jak rozchodzi się on po całym ciele. Istnieją również inne rodzaje medytacji, takie jak śpiewanie mantry „so hum” lub kontemplacja oparta na współczuciu zwana „metta”, których możesz chcieć spróbować! Medytacja jest praktyką, którą każdy może stosować w dowolnym czasie i miejscu, jeśli tylko zechce.

Zasady medytacji

To proste i warte wysiłku! Oto kilka wskazówek:

  1. Znajdź wygodne miejsce do leżenia lub siedzenia, które blokuje wszelkie hałasy i rozpraszacze.
  2. Połóż ręce na kolanach lub wzdłuż ciała jeśli leżysz. Pozwól im się rozluźnić, dłonie w dół, bez napięcia, i zamknij oczy.
  3. Weź powolny, głęboki oddech (wdech przez nos i wydech przez usta). Wyobraź sobie, że czerpiesz energię z ziemi i wypełniasz się nią jak balon powietrzny.
  4. Wybierz słowo mantry lub krótką frazę do powtarzania w głowie, kiedy stajesz się rozproszony myślami (np. „Jestem bezpieczny”, jeśli mówimy konkretnie o bezpieczeństwie.) Mantra powinna być czymś, co odnosi się do tego, na czym skupiasz się podczas tej sesji medytacyjnej.

Ćwiczenia medytacyjne dla różnych sytuacji (np. rano, przed snem, podczas przerwy na pracy)

Czy chcesz wiedzieć, jaka pora dnia jest najlepsza do medytacji? To całkowicie zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Niektóre ludzie mogą woleć medytować przed snem, podczas gdy inny mogą woleć robić sesję rano lub w pracy.

Medytacja daje nam szansę na sprawdzenie się z samym sobą i bycie obecnym w naszym życiu, niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Ta świadomość przekłada się na wszystko w naszym życiu – i czyni każdą chwilę bardziej znaczącą.

Najczęściej zadawane pytania na temat medytacji

Czy medytowanie jest dobre dla mojego zdrowia?

Tak medytacja ma bardzo korzystne działanie na funkcjonowanie Twojego ciała. Nie ma żadnych przeciwwskazań do jej uprawiania.

Czy będę mieć halucynacje lub widzieć różne rzeczy?

Medytacja nie jest hipnozą. Podczas medytacji nie będziesz miał żadnych halucynacji ani nie zobaczyć „różnych rzeczy”. Możesz co najwyżej odpłynąć w jej trakcie i zasnąć.

Jak używać medytacji, aby czuć się bardziej zrelaksowanym?

Ja staram się otwierać dzień medytacją. To daje mi dystans do wszystkiego co spotka mnie później w ciągu dnia. Medytacja pozwala mi reagować na wszystko spokojnie.

Jakie są korzyści z medytacji?

O tym pisaliśmy już w oddzielnym rozdziale. Przede wszystkim spokój i redukcja stresu oraz samoświadomość.

Czy masz jakieś pozycje, które pomogą w praktykowaniu medytacji mindfulness?

W medytacji najlepsza jest pozycja i miejsce, które jak najmniej będzie odciągało twoją uwagę.

Czekam też na pytania od Was 😉

Medytacja – podsumowanie

Przeczytałeś wpis o medytowania na blogu i mam nadzieję, że zdecydowałeś się dać medytacji szansę. To jest świetne! Chcę upewnić się, że twój pierwszy raz będzie łatwy, satysfakcjonujący i bezstresowy jak to możliwe, więc mam kilka końcowych wskazówek dla początkujących:

  1. Wybierz właściwe miejsce – pomyśl o obszarze w swoim domu, w którym będzie cicho i spokojnie na tyle, by pozwolić sobie na spokój od rozpraszaczy, takich jak dzieci czy zwierzęta domowe;
  2. Znajdź 10 minut każdego dnia – bez względu na to, co jeszcze może pojawić się w ciągu dnia, znajdź te 10 minut każdego dnia;
  3. Przyjmij zrelaksowaną pozycję – znajdź postawę, która pozwala ci oddychać w pełni bez napięcia, i pozwala ci być zrelaksowanym (krzesło może działać dobrze);
  4. Oddychaj głęboko przez nos z zamkniętymi ustami, ale nie napiętymi; wydech rób przez usta, skoncentruj się na oddechu.

To wszystko. Dlaczego więc teraz nie spróbować? Myślę, że każda minuta spędzona na medytacji nie będzie czasem straconym, i z czasem przyniesie to ogromne korzyści – od mniejszego niepokoju po lepszą koncentrację w pracy. Więc dlaczego nie zacząć medytacji od dzisiaj?

Data: 2021-11-04 17:32:23, Redaktor: Piotr Starzyński
Share article on Facebook
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙